vrijdag 16 november 2012

Biobrandstof | Biofuel


Biobrandstof. De vijand van voedselschaarste.

Biobrandstof, ooit gepresenteerd als duurzame oplossing van onder andere het klimaatprobleem, blijkt helemaal niet zo duurzaam. Sommige biobrandstoffen zijn zelfs nog slechter voor het klimaat dan fossiele brandstoffen als olie en gas. Miljoenen hectare landbouwgrond worden gebruikt voor de productie van biobrandstof in plaats van voedsel. De landbouwgrond die gebruikt wordt om Europese auto’s te voorzien van biobrandstof zou genoeg tarwe en maïs kunnen voortbrengen voor 127 miljoen mensen.Het grootste deel van de biobrandstof aan de pomp wordt gemaakt uit voedselgewassen zoals graan, maïs, suiker, soja en koolzaad. Nieuwe soorten biobrandstof, gemaakt van gebruikte vetten, landbouwafval, planten en algen (de zogenaamde tweede en derde generatie biobrandstof) zijn nog minimaal beschikbaar. Het grootste deel van de bijgemengde brandstof bestaat uit eerste generatie biobrandstof.
Veel voedsel verdwijnt dus in de tank, en dat is schrijnend. Zeker nu steeds meer mensen hun dagelijks eten niet meer kunnen betalen vanwege de hoge voedselprijzen. Benzine of diesel bij de Nederlandse pomp bestaat uit méér dan 4% biobrandstof. Zonder dat dit wordt vermeld. En weigeren kan niet. Dat paar procent biobrandstof lijkt een klein aandeel, maar al met al is het een enorme hoeveelheid. Bijmengen moet volgens Europese en Nederlandse regels. In 2008 werd door de EU al bijna 3 miljard euro uitgegeven aan belastingvoordelen en stimuleringsmaatregelen voor de productie van biobrandstoffen. Indien er niets verandert met betrekking tot het huidige Europese beleid, kan de verplichte bijmenging van biobrandstof in 2020 elke EU-burger zelfs 30 euro per jaar kosten.
Wij betalen dus voor de lobby van biobrandstof, gooien voedsel in de tank, werken mee aan armoede in de wereld en een andere keuze lijkt geen optie. We kunnen wel wat doen om voedsel in de tank tegen te gaan. Ga naar biobrandstof.nu en kom in actie. Nu!




2 opmerkingen: